// GJESTESPILL PÅ TURTEATERN, STOCKHOLM // 24. - 26.AUGUST 2023
Hildur var i Stockholm i august med koreograf Henriette Pedersens kritikerroste forestilling Madam, som hun var med å utvikle. Den hadde premiere på Black Box teater i april 2021.
Madam er koreograf Henriette Pedersen og dramatiker P. Mercury sitt vrengebilde av Madam Bovaryav Gustav Flaubert. Flaubert sin Emma drømmer seg bort i romantiske romaner og gir etter for utenomekteskapelige lyster. Pedersen og P. Mercury sin versjon er beint fram sex-gal og bruker sex som dop. Teksten til P. Mercury tar obskure krumspring og skaper et driv og en rytme som er Flaubert verdig, men der man i Frankrike lesteMadam Bovaryi skolen, hadde denne versjonen neppe fått plass i en kulturell skolesekk.
// FOREDRAG PÅ DRAMATIKKENS HUS // SEPTEMBER 2022
Thomas Bernhard, dramatiker, forfatter og poet, regnes blant de mest betydelige i tyskspråklig etterkrigslitteratur. I Norge er han mest kjent for romanene, ikke minst Trær som faller, der hovedpersonen er invitert til det verten kaller et kunstnerisk aftensmåltid etter en oppføring avVildanden. De venter og venter på selskapets hovedperson, den «grandiose skuespilleren som med denne Vildanden hadde nådd høydepunktet i sin karriere», ifølge verten.
Bernhard er kjent for sin utskjellelseskunst, som ikke bare rammer dilettanter og åndssnobber, men også østerriksk kultur og samfunn, og med sitt testamente foretok Bernhard det han kalte en posthum litterær emigrasjon ved å nekte flere oppførelser av stykkene sine i Østerrike. Blant Bernhards mest kjente teaterstykker erTeatermakerenogGanske enkelt komplisert, som begge handler om store, gamle skuespillere, deres uoppnåelige ambisjoner og deres kamp mot seg selv og mot andres uforstand.
I dette foredraget snakket Eirik Willyson om Bernhards dramatikk og om den særegne monologstilen i prosabøkene.
// FORESTILLING PÅ BLACK BOX TEATER // FEBRUAR 2022
«Det er noe med språket til Willyson, hans verbale og fysiske tilstedeværelse og de stramme, tindrende klare, konsistente dramaturgiske valgene som gjør dette til noe unikt.»
Chris Erichsen, Scenekunst.no
Willyson og musiker Martin Langlie spilte forestillingen Odalen på Black Box teater februar 2022. Teksten er et utdrag av Willysons roman med samme tittel. Scenografien består av 8 000 trepinner de har knyttet sammen med hyssing. Lysdesignen er ved Oscar Udbye, lydteknikken ved Bård Ingebrigtsen og dramaturghjelp ved Saila Hyttinen.
Mer om forestillingen og de medvirkende her.
foto: Lars Opstad
foto: Lars Opstad
UTOPLEXIA
// NORSK DRAMATIKKFESTIVAL // JUNI 2021
I juni 2021 jobbet vi en uke med Einar Egelands tekst UTOPLEXIA som var ett av seks bidrag som ble plukket ut til årets dramatikkfestival. Kai Kenneth Hanson stod på scenen, Oscar Udbye hadde lys og video, Anders Borchgrevink stod for lyd-design, Eirik var dramaturg og Hildur hadde regi.
Mikke har skapt seg sitt eget parallelle univers som han forsøker å fylle med en hverdagslig rutine. For noen år siden jobbet han i en lavere stilling i Departementet, men noe skjedde og han ble nødt til å slutte. Men han leverte aldri inn nøklene. Isteden flyttet han inn på et rom, innerst i korridoren i den øverste etasjen i Departementets kontorbygning - rett over det store møterommet hvor regjeringens statsråder møtes for å diskutere driften av landet.
Einar Egeland har arbeidet med film i mer enn førti år, etter at han begynte på London Film School i 1980. Hans hovedvirke har vært som filmklipper, og han har mottatt to Amanda-priser og en Kanonpris for beste klipp. Parallelt har han skrevet og utviklet manus for film og scene, og har laget flere prisbelønte kortere filmer. Han deltok med en enakter på den første Dramatikkfestivalen i 1985.
Norsk Dramatikkfestival støttes av Norsk Kulturråd. Dramatikkens hus er hovedsamarbeidspartner.